CAS 20 Tatra Terrno

 

 

CAS 20 4600/300- S2R

Cisternovou automobilovou stříkačku CAS 20 na podvozku Tatra Terrno dodala společnost THT Polička.

Vůz za 6 499 515,- s DPH byl spolufinancován z Fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů částkou 2,5 milionu a dále podporou Kraje Vysočina v hodnotě 500 000. Zbylou částku zaplatilo město Pacov ze svého rozpočtu.

                    

Kraj Vysočina                                                                 Město Pacov

Jedná se o vozidlo, které svou koncepcí se řadí mezi cisterny pro zásah vodou nebo pěnou. Je to speciální vozidlo určené pro provoz na pozemních komunikacích, lesních cestách a v terénu.

Vzhledem k tonáži a rozměrům vozidla JSDH poprvé přistoupila na požadavek RAL 3024, v provedení polepu. Tato barva zvyšuje i bezpečnost hasičů nejen při zdolávání mimořádné události. Také v případě poškození polepu lze provést jeho výměnu.

Automobil je postaven na dvounápravovém podvozku Tatra 815 - 231R55/413 4x4.2. Cisternu pohání vidlicový osmiválec Tatra T3D-928–30 o objemu 12 667 cm3 a výkonu 325 kW, který splňuje emisní normu Euro 5. Agregát je chlazený vzduchem, přeplňuje ho jedno turbodmychadlo.

Převodovka Tatra 14 TS 210 T je mechanická čtrnáctistupňová se synchronizací a posilovačem řazení. O řazení samotné se stará elektronický poloautomatický systém Norgren. Ten umožňuje provoz pomocného pohonu pro požární čerpadlo až do rychlosti 10 km/h.

Standardně je poháněna zadní náprava, pohon přední je připojitelný.

Cisterna je vybavena zařízením ABS.

Na přední části podvozku je u rámu umístěna asanační lišta, která je osazena třemi tryskami. Asanační lišta je ovládána pomocí elektroventilu z místa řidiče. Pro přehled strojníka je v jeho místě také umístěn stavoznak vody v nádrži cisterny. Samozřejmostí je i možnost zapnutí čerpadla.

Přední část je také připravena na osazení lanového navijáku, či nárazníkové lafety. Zadní část požární účelové nástavby je v prostoru rámu podvozku vybavena tažným zařízením pro přívěs s nájezdovou brzdou o hmotnosti 3.500 kg.

Nyní se dostáváme do prostoru strojníka, kde v zorném poli řidiče je 6,5" displej couvací kamery. Dále ke kameře jsou umístěny dva světlomety, které se automaticky rozsvítí se zařazeným rychlostním stupněm. Možnost je i manuálního zapnutí. CAS je vybavena na každém držáku bočního zpětného zrcátka jedním LED pracovním světlometem s intenzitou světelného toku nejméně 1000 lm, který osvětluje prostor podél boku CAS. Zapnutí pracovních světlometů je umožněno z místa řidiče, je nezávislé na zařazeném zpátečním rychlostním stupni a je řidiči opticky signalizováno sdělovačem žluté barvy.

 

Samozřejmostí je v dnešní době již i centrální zamykání s možností uzamčení kabiny z obslužného místa čerpadla i při nastartovaném motoru.

Kabina osádky je vybavena topením nezávislým na chodu motoru a jízdě.

Součástí úložného prostoru kabiny osádky jsou úchytné prvky pro uložení šesti láhví PET 1,5 l s pitnou vodou.

Odolnost podvozku proti sálavému teplu je zvýšena speciálními textilními návleky, které chrání rozvody paliva, vzduchu a elektroinstalace po dobu 15 minut.

Jednotka používá dýchací techniku od firmy Dräger. Všechny přístroje jsou řady PSS 3000 s kompozitními lahvemi, z toho zatím dva jsou vybaveny vývodem druhého uživatele a vyváděcími kuklami. Šestimístná kabina je v opěradlech zadní řady sedadel vybavena úchyty pro přetlakové dýchací přístroje. Jeden přístroj je umístěn v sedadle velitele značky Bostrom. Poslední nalezneme vedle sedadla strojníka. Náhradní tři tlakové lahve nalezneme v opěradlech druhé řady sedadel. Čtvrtá náhradní lahev je umístěna v držáku pod sedadly druhé řady.

Pro radioprovoz je CAS vybavena v místě velitele dvěma radiostanicemi. Obě jsou upevněny přímo v palubní desce. První je analogová vozidlová radiostanice Motorola Mototrbo DM 4600 a druhá je v digitálním režimu a jedná se o terminál Matra MC 9610.

Velitel má k dispozici také tablet Samsung Tab S2 9,7 LTE se softwarem pro podporu výjezdu Gina. V tabletu jsou i další potřebné aplikace, které může velitel využít při zdolávání mimořádné události.

V místě velitele také nalezneme druhé ovládání výstražného zvukového zařízení a dále spínač tlakové houkačky.

V kabině osádky nalezneme i dobíjecí úchyty pro radiostanice. Čtyři jsou pro ruční analogové radiostanice Motorola, dále jeden pro ruční terminál Matra Smart. Dále je v kabině umístěno šest dobíjecích úchytů pro svítilny od firmy Streamlight typu Survivor Led v provedení ATEX.

V kabině nalezneme další následující vybavení:

                        - záchranářský batoh

                        - rukavice lékařské jednorázové        

                        - dva páry rukavic proti tepelným rizikům

                        - 2x vyprošťovací nůž (řezák) na bezpečnostní pásy

                        - páteřová deska umístěna pod policí ve střední části vozidla

                        - celotělová vakuová matrace na polici ve střední části vozidla

                        - papírové ručníky

                        - tekuté mýdlo 500 ml

Pod sedadlem osádky nalezneme jednu záložní tlakovou lahev k dýchacímu přístroji. Dále čtyři záchranná statická lana (1x 60m, 3x 30m), přikrývky pro zraněné, nářadí na základní opravu spolu s povinnou výbavou vozidla.

 

Tatra dokáže brodit klidnou vodou až do hloubky 1 200 mm, proto je cisterna  vybavena přidruženou náhradou hlavních světlometů na čelní straně kabiny.

Cisterna je v prostoru místa nástupu strojníka (řidiče) do CAS vybavena sdruženou zásuvkou 230 V pro dobíjení akumulátorových baterií s přípojným místem pro doplňování tlakového vzduchu Rettbox®-air od výrobce Marechal Electric. Sdružená zásuvka se při spuštění motoru samočinně odpojí, její součástí je inteligentní nabíjecí zařízení.

Mezi kabinou a účelovou nástavbou je uchycen pneumaticky výsuvný teleskopický stožár se čtyřmi LED světlomety o celkovém světelném toku 20 000 lumenů. Napájen je z podvozkové soustavy Tatry, v případě uvolnění parkovací brzdy se samočinně složí do parkovací polohy. Osvětlovací stožár je ovládán pomocí bezdrátového dálkového ovládání.

 

Nástavba

Nástavba je modulová. Přední a zadní skříň je vyrobena z hliníkových profilů a olepena plechem. Všechny skříně jsou osvětleny z obou stran led osvětlením. Mezi nimi je uložena nádrž na hasivo z nerezavějící oceli, pojme 4 600 litrů vody a 300 litrů pěnidla. Na obou stranách nástavby jsou umístěny LED stavoznaky, signalizující zbývající množství hasiva.

Levá přední skříň:

- uprostřed  ve spodní části na vodorovném výsuvném prvku

            - elektrocentrála Honda Gesan G7 TF H

- vpravo od centrály nádoba na pohonné hmoty

- vlevo od centrály ponorné elektrické čerpadlo 230V        

 

- uložení na druhém vodorovném výsuvném prvku

            - plovoucí čerpadlo

            - nádoba na pohonné hmoty a olej k motorové řetězové pile

            - motorová řetězová pila Stihl, je uložena v úchytném prvku zachycující    úkap PHM

            - dva prodlužovací kabely na navijáku 230 V o délce 25 m

- požární světlomet se stativem je umístěn v držáku na stěně skříně

- uložení v přepravkách na vodorovném výsuvném a výklopném prvku v horní     části úložného prostoru:

            - přepravka č. 1 - hasicí požární vak Vallfirest 20l

            - přepravka č.2 - ventilové a záchytné lano na vidlici

                                      - hadicové objímky

                                      - hadicové vazáky

                                     - 5x pytel polyetylénový

            - přepravka č.3 - led světlomety ke stativům

- ve skříni je umístěno ovládání osvětlovacího stožáru

pravá přední skříň

            - ve spodní části jsou umístěny ruční hasicí přístroje: 2x práškový, 1x CO2

- na vodorovném výsuvném prvku ve spodní části je motorové čerpadlo Honda a elektrické čerpadlo KDFU 400V

- druhý  vodorovný prvek

            - zatím prázdný

- uložení v přepravkách na kolejničkách ve střední části úložného prostoru

            - přepravka č.1: tlaková hadice "D" s koncovku na C52

            - přepravka č.2: -  tři výstražné skládací kužele s led osvětlením

                                      - vytyčovací páska

            - přepravka č.3: - elektropříslušenství

            - přepravka č.4: - zatím bez využití

- uložení na vodorovném výsuvném a výklopném prvku v horní části

            - skříňka s nástroji

            - variabilní vyprošťovací nástroj

            - ploché páčidlo

            - páčidlo Halligan

            - pákové kleště

 

levá zadní skříň

            - v polici v pravé části skříně

                        - 6x hadice B 75

                        - 4x hadice C 52

           

            - na otočném prvku ve skříni

                        - 2x kombinovaná proudnice C

                        - 1x plnoproudá proudnice C

                        - 2x klíč na hadice a armatury

                        - 2x přechod 75/52

                        - 2x přechod 52/25

                        - hydrantový nástavec

                        - klíč na nadzemní hydrant

            - na stěnách skříně

                        - hydrantový klíč

                        - bourací sekera

                        - sekera dřevorubecká Fiskars

            - ve spodní části skříně          

                        - pákový rozdělovač

                        - přetlakový ventil AWG

                        - sběrač 110/2x75

                        - přenosný kulový uzávěr B75

pravá zadní skříň

            - ve spodní části skříně vpravo

                        - 2x koš s hadicemi B

                        - 2x koš s hadicemi C

            - ve spodní části skříně vlevo v policích

                        - pěnotvorný nástavec k vysokotlaku

                        - přiměšovač se savičkou "D" k přiměšovači

                        - 2x kombinovaná proudnice C

            - v horní části skříně vpravo

                        -3x přepravka s protichemickým oblekem Sunit

            - v horní části skříně vlevo

                        - proudnice na střední pěnu AWG

                        - stojatý ejektor

                        - hadice s průtokovým kartáčem

                        - 1x přechodka 75/52

                        - 1x armatura krtek C 52

                        - 2x klíč na hadice a armatury

 

skříň s čerpadlem

 

            - čerpadlo THT PKA 2000

                                                - jmenovitý průtok - nízkotlak: 2000l /min

                                                - jmenovitý manometrický tlak : 1,0 MPa

                                                - jmenovitá sací výška: 3m

                                                - jmenovitý průtok- vysokotlak: 250l/min

                                                - jmenovitý manometrický tlak - vysokotlak: 4,0 MPa

            - délka hadice prvotního zásahu 60m zakončená kombinovanou proudnicí

            - 2x klíč na hadice a armatury

            - 1x přechod 75/52

            - vývod tlakového vzduchu

            - elektrická zástrčka pro agregáty

            - reproduktor k digitálnímu terminálu

            - reproduktor s mikrofonem k analogové vysílačce

 

pochůzná část nástavby

               

                - plovoucí sací koš

            - přenosný záchranný a zásahový žebřík pro hasiče

            - hliníkový trhací hák

            - 2x hadicový můstek

            - ve dvou uzavíratelných skříních

                        - 2x cestářské koště

                        - kanálová rychloucpávka

                        - kbelík 10 litrů

                        - krumpáč

                        - 2x lopata      

                        - motykosekera          

                        - 2x nádoba na úkapy

                        - lafetová proudnice 75

                        - sací nástavec na pěnidlo

                        - pěnotvorná proudnice na těžkou pěnu

                        - scoop rám

                        - záchranná a evakuační nosítka - skládací plátěná

            - na střeše je přípojný prvek pro lafetovou proudnici

            - v zadní části jsou oranžová blikající světla v provedení LED a jsou sdružena do jednoho celku, v počtu osmi světelných zdrojů. Světla lze ovládat z prostoru řidiče