CAS 20 Tatra Terrno
CAS 20 4600/300- S2R
Cisternovou automobilovou stříkačku CAS 20 na podvozku Tatra Terrno dodala společnost THT Polička.
Vůz za 6 499 515,- s DPH byl spolufinancován z Fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů částkou 2,5 milionu a dále podporou Kraje Vysočina v hodnotě 500 000. Zbylou částku zaplatilo město Pacov ze svého rozpočtu.
Kraj Vysočina Město Pacov
Jedná se o vozidlo, které svou koncepcí se řadí mezi cisterny pro zásah vodou nebo pěnou. Je to speciální vozidlo určené pro provoz na pozemních komunikacích, lesních cestách a v terénu.
Vzhledem k tonáži a rozměrům vozidla JSDH poprvé přistoupila na požadavek RAL 3024, v provedení polepu. Tato barva zvyšuje i bezpečnost hasičů nejen při zdolávání mimořádné události. Také v případě poškození polepu lze provést jeho výměnu.
Automobil je postaven na dvounápravovém podvozku Tatra 815 - 231R55/413 4x4.2. Cisternu pohání vidlicový osmiválec Tatra T3D-928–30 o objemu 12 667 cm3 a výkonu 325 kW, který splňuje emisní normu Euro 5. Agregát je chlazený vzduchem, přeplňuje ho jedno turbodmychadlo.
Převodovka Tatra 14 TS 210 T je mechanická čtrnáctistupňová se synchronizací a posilovačem řazení. O řazení samotné se stará elektronický poloautomatický systém Norgren. Ten umožňuje provoz pomocného pohonu pro požární čerpadlo až do rychlosti 10 km/h.
Standardně je poháněna zadní náprava, pohon přední je připojitelný.
Cisterna je vybavena zařízením ABS.
Na přední části podvozku je u rámu umístěna asanační lišta, která je osazena třemi tryskami. Asanační lišta je ovládána pomocí elektroventilu z místa řidiče. Pro přehled strojníka je v jeho místě také umístěn stavoznak vody v nádrži cisterny. Samozřejmostí je i možnost zapnutí čerpadla.
Přední část je také připravena na osazení lanového navijáku, či nárazníkové lafety. Zadní část požární účelové nástavby je v prostoru rámu podvozku vybavena tažným zařízením pro přívěs s nájezdovou brzdou o hmotnosti 3.500 kg.
Nyní se dostáváme do prostoru strojníka, kde v zorném poli řidiče je 6,5" displej couvací kamery. Dále ke kameře jsou umístěny dva světlomety, které se automaticky rozsvítí se zařazeným rychlostním stupněm. Možnost je i manuálního zapnutí. CAS je vybavena na každém držáku bočního zpětného zrcátka jedním LED pracovním světlometem s intenzitou světelného toku nejméně 1000 lm, který osvětluje prostor podél boku CAS. Zapnutí pracovních světlometů je umožněno z místa řidiče, je nezávislé na zařazeném zpátečním rychlostním stupni a je řidiči opticky signalizováno sdělovačem žluté barvy.
Samozřejmostí je v dnešní době již i centrální zamykání s možností uzamčení kabiny z obslužného místa čerpadla i při nastartovaném motoru.
Kabina osádky je vybavena topením nezávislým na chodu motoru a jízdě.
Součástí úložného prostoru kabiny osádky jsou úchytné prvky pro uložení šesti láhví PET 1,5 l s pitnou vodou.
Odolnost podvozku proti sálavému teplu je zvýšena speciálními textilními návleky, které chrání rozvody paliva, vzduchu a elektroinstalace po dobu 15 minut.
Jednotka používá dýchací techniku od firmy Dräger. Všechny přístroje jsou řady PSS 3000 s kompozitními lahvemi, z toho zatím dva jsou vybaveny vývodem druhého uživatele a vyváděcími kuklami. Šestimístná kabina je v opěradlech zadní řady sedadel vybavena úchyty pro přetlakové dýchací přístroje. Jeden přístroj je umístěn v sedadle velitele značky Bostrom. Poslední nalezneme vedle sedadla strojníka. Náhradní tři tlakové lahve nalezneme v opěradlech druhé řady sedadel. Čtvrtá náhradní lahev je umístěna v držáku pod sedadly druhé řady.
Pro radioprovoz je CAS vybavena v místě velitele dvěma radiostanicemi. Obě jsou upevněny přímo v palubní desce. První je analogová vozidlová radiostanice Motorola Mototrbo DM 4600 a druhá je v digitálním režimu a jedná se o terminál Matra MC 9610.
Velitel má k dispozici také tablet Samsung Tab S2 9,7 LTE se softwarem pro podporu výjezdu Gina. V tabletu jsou i další potřebné aplikace, které může velitel využít při zdolávání mimořádné události.
V místě velitele také nalezneme druhé ovládání výstražného zvukového zařízení a dále spínač tlakové houkačky.
V kabině osádky nalezneme i dobíjecí úchyty pro radiostanice. Čtyři jsou pro ruční analogové radiostanice Motorola, dále jeden pro ruční terminál Matra Smart. Dále je v kabině umístěno šest dobíjecích úchytů pro svítilny od firmy Streamlight typu Survivor Led v provedení ATEX.
V kabině nalezneme další následující vybavení:
- záchranářský batoh
- rukavice lékařské jednorázové
- dva páry rukavic proti tepelným rizikům
- 2x vyprošťovací nůž (řezák) na bezpečnostní pásy
- páteřová deska umístěna pod policí ve střední části vozidla
- celotělová vakuová matrace na polici ve střední části vozidla
- papírové ručníky
- tekuté mýdlo 500 ml
Pod sedadlem osádky nalezneme jednu záložní tlakovou lahev k dýchacímu přístroji. Dále čtyři záchranná statická lana (1x 60m, 3x 30m), přikrývky pro zraněné, nářadí na základní opravu spolu s povinnou výbavou vozidla.
Tatra dokáže brodit klidnou vodou až do hloubky 1 200 mm, proto je cisterna vybavena přidruženou náhradou hlavních světlometů na čelní straně kabiny.
Cisterna je v prostoru místa nástupu strojníka (řidiče) do CAS vybavena sdruženou zásuvkou 230 V pro dobíjení akumulátorových baterií s přípojným místem pro doplňování tlakového vzduchu Rettbox®-air od výrobce Marechal Electric. Sdružená zásuvka se při spuštění motoru samočinně odpojí, její součástí je inteligentní nabíjecí zařízení.
Mezi kabinou a účelovou nástavbou je uchycen pneumaticky výsuvný teleskopický stožár se čtyřmi LED světlomety o celkovém světelném toku 20 000 lumenů. Napájen je z podvozkové soustavy Tatry, v případě uvolnění parkovací brzdy se samočinně složí do parkovací polohy. Osvětlovací stožár je ovládán pomocí bezdrátového dálkového ovládání.
Nástavba
Nástavba je modulová. Přední a zadní skříň je vyrobena z hliníkových profilů a olepena plechem. Všechny skříně jsou osvětleny z obou stran led osvětlením. Mezi nimi je uložena nádrž na hasivo z nerezavějící oceli, pojme 4 600 litrů vody a 300 litrů pěnidla. Na obou stranách nástavby jsou umístěny LED stavoznaky, signalizující zbývající množství hasiva.
Levá přední skříň:
- uprostřed ve spodní části na vodorovném výsuvném prvku
- elektrocentrála Honda Gesan G7 TF H
- vpravo od centrály nádoba na pohonné hmoty
- vlevo od centrály ponorné elektrické čerpadlo 230V
- uložení na druhém vodorovném výsuvném prvku
- plovoucí čerpadlo
- nádoba na pohonné hmoty a olej k motorové řetězové pile
- motorová řetězová pila Stihl, je uložena v úchytném prvku zachycující úkap PHM
- dva prodlužovací kabely na navijáku 230 V o délce 25 m
- požární světlomet se stativem je umístěn v držáku na stěně skříně
- uložení v přepravkách na vodorovném výsuvném a výklopném prvku v horní části úložného prostoru:
- přepravka č. 1 - hasicí požární vak Vallfirest 20l
- přepravka č.2 - ventilové a záchytné lano na vidlici
- hadicové objímky
- hadicové vazáky
- 5x pytel polyetylénový
- přepravka č.3 - led světlomety ke stativům
- ve skříni je umístěno ovládání osvětlovacího stožáru
pravá přední skříň
- ve spodní části jsou umístěny ruční hasicí přístroje: 2x práškový, 1x CO2
- na vodorovném výsuvném prvku ve spodní části je motorové čerpadlo Honda a elektrické čerpadlo KDFU 400V
- druhý vodorovný prvek
- zatím prázdný
- uložení v přepravkách na kolejničkách ve střední části úložného prostoru
- přepravka č.1: tlaková hadice "D" s koncovku na C52
- přepravka č.2: - tři výstražné skládací kužele s led osvětlením
- vytyčovací páska
- přepravka č.3: - elektropříslušenství
- přepravka č.4: - zatím bez využití
- uložení na vodorovném výsuvném a výklopném prvku v horní části
- skříňka s nástroji
- variabilní vyprošťovací nástroj
- ploché páčidlo
- páčidlo Halligan
- pákové kleště
levá zadní skříň
- v polici v pravé části skříně
- 6x hadice B 75
- 4x hadice C 52
- na otočném prvku ve skříni
- 2x kombinovaná proudnice C
- 1x plnoproudá proudnice C
- 2x klíč na hadice a armatury
- 2x přechod 75/52
- 2x přechod 52/25
- hydrantový nástavec
- klíč na nadzemní hydrant
- na stěnách skříně
- hydrantový klíč
- bourací sekera
- sekera dřevorubecká Fiskars
- ve spodní části skříně
- pákový rozdělovač
- přetlakový ventil AWG
- sběrač 110/2x75
- přenosný kulový uzávěr B75
pravá zadní skříň
- ve spodní části skříně vpravo
- 2x koš s hadicemi B
- 2x koš s hadicemi C
- ve spodní části skříně vlevo v policích
- pěnotvorný nástavec k vysokotlaku
- přiměšovač se savičkou "D" k přiměšovači
- 2x kombinovaná proudnice C
- v horní části skříně vpravo
-3x přepravka s protichemickým oblekem Sunit
- v horní části skříně vlevo
- proudnice na střední pěnu AWG
- stojatý ejektor
- hadice s průtokovým kartáčem
- 1x přechodka 75/52
- 1x armatura krtek C 52
- 2x klíč na hadice a armatury
skříň s čerpadlem
- čerpadlo THT PKA 2000
- jmenovitý průtok - nízkotlak: 2000l /min
- jmenovitý manometrický tlak : 1,0 MPa
- jmenovitá sací výška: 3m
- jmenovitý průtok- vysokotlak: 250l/min
- jmenovitý manometrický tlak - vysokotlak: 4,0 MPa
- délka hadice prvotního zásahu 60m zakončená kombinovanou proudnicí
- 2x klíč na hadice a armatury
- 1x přechod 75/52
- vývod tlakového vzduchu
- elektrická zástrčka pro agregáty
- reproduktor k digitálnímu terminálu
- reproduktor s mikrofonem k analogové vysílačce
pochůzná část nástavby
- plovoucí sací koš
- přenosný záchranný a zásahový žebřík pro hasiče
- hliníkový trhací hák
- 2x hadicový můstek
- ve dvou uzavíratelných skříních
- 2x cestářské koště
- kanálová rychloucpávka
- kbelík 10 litrů
- krumpáč
- 2x lopata
- motykosekera
- 2x nádoba na úkapy
- lafetová proudnice 75
- sací nástavec na pěnidlo
- pěnotvorná proudnice na těžkou pěnu
- scoop rám
- záchranná a evakuační nosítka - skládací plátěná
- na střeše je přípojný prvek pro lafetovou proudnici
- v zadní části jsou oranžová blikající světla v provedení LED a jsou sdružena do jednoho celku, v počtu osmi světelných zdrojů. Světla lze ovládat z prostoru řidiče